Descobrint el glider en les meves pràctiques

27/09/2016

Javier Estelrich Vaquer, estudiant de 3er curs del Grau d'Enginyeria Industrial a la UIB, ens conta la seva experiència de pràctiques en el grup  de Tecnologies Marines, Oceanografia Operacional i Sostenibilitat (IMEDEA - TMOOS). Durant aquest temps ha pogut conèixer  la tecnologia dels planadors submarins i aprendre tècniques bàsiques de taller.

Tot va començar arrel d’una col·laboració que vaig realitzar uns anys enrere a l’IMEDEA (UIB-CSIC) com a alumne col·laborador de la Universitat de les Illes Balears en les tasques de manteniment de maquinaria, dispositius i aparells emprats per tal de posar a punt els planadors submarins o gliders, i preparar-los per a les seves missions. En aquella estància com a alumne col·laborador, amb l’ajuda de Niko Wirth i sota la tutela i supervisió de Marc Torner, vàrem dur a terme una remodelació de la cambra de pressió amb la instal·lació d’un manòmetre digital per poder aconseguir mesures més precises que amb el manòmetre analògic. 

 

La cambra de pressió permet testejar la capacitat que té el glider de suportar les mateixes condicions de pressió externa que es trobarà sota l’aigua durant una missió. 

 

Degut a aquesta grata experiència vaig decidir realitzar les pràctiques externes dels meus estudis de grau a l’ICTS SOCIB i afortunadament vaig esser acceptat com a aprenent de tècnic de glider. La experiència no podia esser més positiva i enriquidora, degut a que és en aquest tipus de pràctiques, on toques materials i projectes reals i t’involucres como si fossis un més de l’equip.

Sota el meu punt de vista, són totalment diferents a les realitzades als laboratoris de la universitat, doncs aquí, el desenvolupament pràctic  és molt més estructurat en fases i en petits objectius que has d’anar complint dia a dia i que posteriorment donen el fruit d’aconseguir satisfer els objectius reals. Altre diferència és que aquí no es reparteix el material que cal per realitzar els teus desenvolupaments pràctics, sinó que, un mateix ha de cercar els propis materials que necessita, sempre comptant amb l’ajuda dels tutors de pràctiques que et faciliten els webs de proveïdors. Llavors ets tu mateix el que ha de sol·licitar pressuposts i valorar si les especificacions dels materials oferts s’ajusten al teu projecte o si per contra no són útils per a la finalitat a desenvolupar.

He tingut la sort de tenir uns tutors de pràctiques que des de el primer moment m’han tractat com si fos un més del equip de feina, adjuntant-me en les copies de correus electrònics que mantenen amb els fabricants, proveïdors, altres companys… i a més a més, m’han involucrat en totes les tasques que desenvolupen, el què fa que l’aprenentatge sigui més efectiu i de millor qualitat. Cal remarcar que sempre han mostrat la seva disponibilitat per resoldre els dubtes que puguin sorgir al dia a dia així com també els que sorgeixen durant l’estudi del manual teòric dels gliders.

Però no tot ha estat quedar-me al taller,  he tingut la possibilitat de participar en una doble operació de camp, ja que el mateix dia es recuperava un glider que acabava la seva missió i es llançava un altre planador submarí que l’iniciava. Tot i que el meu treball hagi acabat, puc continuar seguint les missions del glider en el web de l’ICTS SOCIB i en el de Medclic.

En conclusió, vull agrair a tot el personal de la ICTS SOCIB perquè m’han facilitat la meva estància (tècnics d’oceanografia, tècnics de gliders, i a tot l’equip humà que treballa a la ICTS SOCIB i a l’IMEDEA) especialment al meu tutor Marc Torner per donar-me aquesta oportunitat d’aprenentatge. 

Compartir aquesta entrada